Thème : Destination des produits |
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1 | No d'identification : 23968 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) La St-Maurice Foundry Machine Co. est plus prospère que jamais. Les commandes sont nombreuses et on prévoit l'embauche d'employés supplémentaires. Au cours des derniers mois, elle a expedié des produits à Montréal, à Valleyfield, à St. Jérôme, à Arnprior et a divers endroits au Canada. Elle exécute également des commandes pour la Montréal Pipe Foundry Co. L'entreprise est dirigée par William Duncan, Antoine Dusseault et P. E. Panneton. Référence Le Trifluvien, col. 4 (26 octobre 1900) : 3. |
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2 | No d'identification : 23971 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Intégral) «La manufacture "The Three Rivers Foundry et Machine Co." reçoit des commandes importantes tous les jours. La semaine dernière elle a obtenu de la ville de Montréal un contrat considérable pour les conduites d'eau. C'est un succès signalé, car toutes les fabriques du pays avaient été appelées à faire des soumissions." Référence Le Trifluvien, col. 4 (13 juillet 1900) : 3. |
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3 | No d'identification : 23973 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Intégral) "Les usines de la Cie des Conduites d'Eau sont, comme on le sait, depuis plusieurs jours en pleine opération. La première coulée de tuyau a été faite pour la ville de Nicolet et c'est le vapeur Nicolet qui les a transporté à destination." Référence La Paix, col. 5 (23 juin 1890) : 3. |
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4 | No d'identification : 24040 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Intégral) "Le gouvernement vient d'établir un bureau de poste aux forges St. Joseph fondées par notre entreprenant concitoyen, M. A. Larue sur le St. Maurice au-dessus de St-Tite. Le nom du bureau de poste est Mekinac. C'est le plus haut bureau de poste sur le St-Maurice. Nous apprenons en même temps que M. Larue est en voie de réussir parfaitement avec ses forges. Déjà il a des contrats importants pour l'exportation du fer au Nouveau-Brunswick. Il est, croyons-nous, le premier canadien qui exporte du fer au Nouveau-Brunswick." Référence Le Constitutionnel (5 mai 1871). |
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5 | No d'identification : 24045 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Intégral, au complet) "Roues de chemin de fer. Nous constatons avec plaisir que l'établissement de M. McDougall pour la confection des roues de chemin de fer est en pleine acivité. Il y a de nouvelles commandes à chaque semaine, et les compagnies de chemin de fer d'Ontario qui les premières ont fait l'essai des roues nouvellement manufacturées aux Trois-Rivières s'en montrent complètement satisfaites. Il se confectionne une moyenne de 120 roues par semaine, lesquelles sont immédiatement expédiées. La société McDougall a rétablie l'ancienne fonderie établie par MM. Turcotte et Larue et elle est assurée maintenant de pouvoir confectionner des roues sans égales pour la force et la durée, dans toute la province. Nous espérons que les gouvernements de Québec et d'Ottawa lui donneront l'encouragement qu'elle mérite." Référence Le Journal des Trois-Rivières, col. 2 (5 avril 1880) : 2. |
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6 | No d'identification : 24060 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) En 1808 aux forges du Saint-Maurice, (citation) "The works are conducted by a superintendant and two clerks, with a foreman to each branch of the business". (Citation) "Forty of fifty horses are employed, and upwards of 300 men, more or less, according to the work in hand. They make use of charcoal only, for melting the ore; and the neighbouring woods supply them with abundance of fir and pine for that purpose. It is reckoned superior to mineral coal for the use of the furnace. A great portion of men are employed in making the charcoal and carting it to the works, digging ore, and conducting the batteaux on the St-Maurice to and from the store at Three Rivers". Référence John Lambert, Travels through Canada, s.l., s.n., 1813. |
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7 | No d'identification : 24062 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) Aux forges du Saint-Maurice, en 1808, (citation) "The workmen are paid according to the quantity of work they perform. The forges are going night and day, and the men are relieved every six hours. But at the foundry, only the men employed in supplying the furnace work in the same manner; those who cast and finish the stoves, etc., work from sun-rise to sun-set, which is the usual time among French Canadians all the year round; a great advantage is therefore derived by carrying on any work in summer instead of winter. The workpeople are chiefly French Canadians, a few English only, being employed in making models, and as foremen or principal worken. The iron work is sent to the store at Three Rivers in batteaux, and shipped by Mr. Graves to Quebec, or Montreal, as required; or sold to the people in the neighborhood". Référence John Lambert, Travels through Canada, s.l., s.n., 1813 : 487-488. |
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8 | No d'identification : 24069 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Citation) "A visiter to the St Maurice Iron Works reported in 1828 that some of the pig manufactured there was sent to a small foundry in Trois Rivières which was equipped with two cupola furnaces and a moulding shop. There the iron was remelted and ist into items in popular demand, such as stoves, kettles, and boat gear." Référence Eric Arthur et Thomas Ritchie, Iron: Cast and Wrought Iron in Canada from the Seventeenth Century to the Présent, Toronto, Buffalo, London, University of Toronto Press, 1982 : 5-6. |
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9 | No d'identification : 24073 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Citation) "Established in 1860 about ten miles from Trois-Rivieres, [the Radnor Works used] ore mined by local farmers. In a later development, however, ore for the works was dredged from Lac Tortue. Although wrought iron was produced at the Radnor works, where it was rolled into nail rods and bars from which scythes were made, the main application of the iron from its furnace was the manufacture of iron wheels for railway cars, cast in a shop set up in Trois-Rivieres especially for their production". Référence Eric Arthur et Thomas Ritchie, Iron: Cast and Wrought Iron in Canada from the Seventeenth Century to the Présent, Toronto, Buffalo, London, University of Toronto Press, 1982 : 13. |
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10 | No d'identification : 24078 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) A part le "Walloon process"... (citation) "Another method of converting cast pigs into wrought iron vas also used in Canada. Patented in 1784 by the Englishman, Henry Cort, it was known as the "puddling" process." [...] "The puddling process was sed in many Canadian works. The five furnaces of the Acadia Iron works produced iron of sufficiently high quality that some bars were shipped to Sheffield, England. At the same works, the iron loups obtained from the puddle forges were formed into bar iron and blooms under a massive hammer, 2500 pounds in weight, raised by steam power. It was much larger than the hammers of earlier works, which were raised by water power. The St Maurice Works, for example, had two 500 Ib water-powered hammers". Référence Eric Arthur et Thomas Ritchie, Iron: Cast and Wrought Iron in Canada from the Seventeenth Century to the Présent, Toronto, Buffalo, London, University of Toronto Press, 1982 : 3-4. |
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11 | No d'identification : 24088 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) Le minerai traité aux Forges de Drummondville renferme de 40 a 54% de fer, et (citation) "l'on fabrique annuellement à cette usine environ 4,000 tonnes de fonte qu'on expédié à la fonderie de Montréal ou elle est convertie en roues de wagons". Référence R.W. Ells, Rapport sur les richesses minérales de la Province de Québec, s.l., s.n., 1890 : 26. |
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12 | No d'identification : 24105 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Citation) Le dépôt du lac à la Tortue, qui était à l'époque (Résumé, c'est-à-dire entre 1860 et 1910, selon l'auteur) (citation) "Le plus producteur de tous, couvrait presque tout le fond du lac et s'étendait sur les berges. On dit que près de l'embouchure, le dépôt atteignait jusqu'à 6 pieds d'épaisseur", (p.46) (Résumé) Ce minerai (citation) "est fait de petites concrétions aplaties composées de couches concentriques de minerai noir et brillant autour d'un noyau de sable, de silt ou d'argile", (p.46) (Résumé) Le fer en gueuses fabriqué à partir de ce minerai était très populaire. On l'expédiait en partie en Angleterre, où il était traité et utilisé pour fabriquer des roues de train. Référence Jacques BELAND, Région de Shawinigan. Comtes de Saint-Maurice, Champlain et Laviolette, Québec, Ministère des richesses naturelles, 1961 : 46. |
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13 | No d'identification : 24116 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) En juillet 1688, il y a reprise des activités à la mine de fer de l'île de Texada, en Colombie britannique. Pendant le reste de l'année, on a expédie 6 372 tonnes de minerai à Irondale, Washington. Référence Com. Geol. du Canada, Rapport annuel pour l'année 1888-1889, Ottawa, Imprimeur de la Reine, 1890 : 32. |
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14 | No d'identification : 24120 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Citation) "Dans la Colombie-Britannique, la mine de l'île Texada est la seule qui ait été exploitée en 1886; le minerai a été expédie à Irondale, territoire de Washington, et y a été fondu avec un mélange de minerai limoneux, par la Compagnie des Fers de Puget-Sound". Référence Com. Geol. du Canada, Rapport annuel pour l’année 1886, Ottawa, s.n., 1887 : 38. |
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15 | No d'identification : 24133 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) La mine de Bristol, comté de Pontiac, a été exploitée durant l'année 1891 par MM. Ennis et Cie, de Philadelphie. Le minerai ici traité est expédie aux Etats-Unis. (Citation) "L'outillage se compose de deux fourneaux de grillage, dans lesquels on débarrasse le minerai du souffre qu'il contient dans la proportion de 1.5 a 2 pour 100, proportion qui est abaissée, dit-on, à 0.025 pour 100 par l'opération". Référence Com. Geol. du Canada, Rapport annuel pour l'année 1891, Ottawa, Imprimeur de la Reine, 1893 : 84. |
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16 | No d'identification : 24152 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) Les Forges de Radnor produisent une fonte qui est exclusivement employée au Canada. Référence Com. geol. du Canada, Rapport annuel, 1892-1893, Ottawa, S.E. Dawson, 1896 : 87. |
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17 | No d'identification : 24156 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Citation) "Dans le comté de Pontiac, MM. Evans et Cie, de Philadelphie, ont exploité la mine de Bristol durant quatre mois de l'année". (p. 87) (Résumé) Le minerai, comme dans le passé, est expédié aux États-Unis. Référence Com. geol. du Canada, Rapport annuel, 1892-1893, Ottawa, S.E. Dawson, 1896 : 87. |
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18 | No d'identification : 24213 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) Statistiques sur la production et l'exportation de "chromic iron" au Québec. Notes sur la qualité du minerai ... (citation) "The ore sent to Philadelphia is high grade (50 per cent, and over) used for manufactunng of bichromates. The ore sent to Pittsburg is low grade (40 per cent, and a little over) for refractory bricks and lining of furnaces. A very small quantity is used for producing ferro chrome", (p. 341) (Résumé) Approximativement 60 hommes sont employés dans cette industrie. (Citation) "There is no progress to report in the way of mining chrome ore, no machinery of any kind being yet used. The future of such an industry lies in the concentrating of inferior grades, which wouid enable our district to supply thé bichromates manufacturers with a uniform high grade product". (p.342) Référence George E. Drummond, «Review of the Pig Iron Trade of 1896», Journal of The Federated Canadian Mining Institute (1897) : 341-342. |
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19 | No d'identification : 24218 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) À propos de la Canada Iron Furnace co, (Citation) "A portion of the output of the furnace is used for the manufacture of the highest class of railway car wheels, at the company's auxiliary works at Lachine, Que., where a further staff of about 50 men are employed, and in addition it may be said that ail the railway companies in Canada are now using the Canada Iron Furnace Co's metal as the basis of mixtures for standard car wheels. It will be gratifying to Canadians to know that the high quality of this special metal, as demonstrated by its great strenght and splendid chilling qualities, has so far attracted the attention of foreign engineers that the company has been enabled to open a foreign trade during the past year, and it is now shipping iron regularly into the Pittsburgh market, where the metal is used for very special qualities of work. In addition to this, important shipments have recently been made from Radnor Forges to the European market. While this trade is not a large one as yet, it proves that the quality of the iron made in Canada is unsurpassed, and is another reason why we should carefully build up our national industry". Référence George E. Drummond, «The Canadian Pig Iron Industry», Canadian Mining Review (1896) : 12. |
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20 | No d'identification : 24228 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) À propos de la Canada Iron Furnace Co. (Citation) "The auxiliary branches of business in connection with this Company are the Montreal Car Wheel Co., and the Drummond McCall Pipe Foundry Co., Ltd, Lachine, Que. A portion of the output of the furnace is used at Lachine works, where employment is given to a further staff of 150 men". Référence George E. Drummond, «Review of the Pig Iron Trade of 1896», Journal of The Federated Canadian Mining Institute (1897) : 54-55. |
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21 | No d'identification : 24230 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) Drummond expose différents points de vue sur la pertinence des politiques d'encouragement à la production de fer en gueuse au Canada. Un des points à considérer [...] (citation) The necessity of protecting Canadian labor against the lover range of pages paid to European workmen must be considered, and the equal necessity of protecting Canadian capital in the initial stages of the enterprise, against the developed industries of the United States and Great Britain (...) The Association is indebted to Messrs. C.A. Meissner of Londonderry, N.S., and John J.Drummond of Radnor Forges, for the following comparative figures, showing wages paid for labor in Canada as against the rates paid in European markets. Blast furnacemen Coal Mining Iron Ore Iron ore Laborers Laborers (Mining laborers) Canada 1,20$/day avg 1,60$/day avg 1,30$ Belgium 0,58$ 0,83$ - Germany 0,68$ 0,68$ 0,72$ Great-Bretain 1,06$ 1,08$ - Sweden 0,40$ 0,65$ 0,65$ Référence George E. Drummond, «Review of the Pig Iron Trade of 1896», Journal of The Federated Canadian Mining Institute (1897) : 57-58. |
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22 | No d'identification : 24244 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Résumé) À propos des Forges Radnor, (Citation) "Owing to the plant being overhauled and improved during the year, the campaign was only of about eight months” The production during that time was : special charcoal pig iron : 6040 - 420/2000 tons charcoal made : 580 100 bushels ore made: 14 400 net tons Limestone flux made : 1432 net tons Average number of men employed : 600 (Citation) "The product at Radnor Forges continues to attract most favorable consideration from engineers abroad as well as at home. During the year shipments of "C.I.F.", special charcoal metal were made from the furnaces to leading establishments in Great Britain, France, Germany and the United States and the demand for this special iron is an increasing one". Référence George E. Drummond, «The Iron Industry in 1898», The Journal of Canadian Mining Institute (1899). |
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23 | No d'identification : 24271 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Citation) "Ochre. Is prepared, as in the past, by tow companies in the vicinity of Three Rivers, with a production of 1,239 short tons of burnt ochre, which has been used in Canada, or shipped to the United States; 50 men being employed". Référence Joseph Obalski, «Mining in Quebec in 1897», The Journal of Federated Canadian Mining Institute (1898 ) : 146. |
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24 | No d'identification : 24420 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Citation) "The magnetite mines of Eastern Ontario have been pumped out and overhauled, and a number of them have been producing and shipping ore, some of which vent to the blast furnaces at Hamilton and the remainder to smelters south of the mine. The production of Iron Ore in Ontario was 16,911 tons, a very large increase over the previous year, mainiy due to the opening of the Helen hematite mine in Michipicoton by the Lake Superior Power Company Référence The Canadian Mining Review, vol. 20 (1901) : 113. |
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25 | No d'identification : 24431 | Fonds : Sidérurgie |
Information documentaire (Citation) "Chromite. Returns from the Quebec Central Railway show that the shipments of this mineral were: from Black Lake, 4,117,840 Ibs and from Coleraine 555,860 Ibs or a total of 2,336 1700/2000 tons. The output for the previous year, as reported by he Geological Survey was 1,960 tons of a value of $23,760. It is worthy of remark that a portion of the output was shipped to the Electrical Reduction Works at Buckingham, Que. for the manufacture of ferro-chrome". Référence The Canadian Mining Review, vol. 20 (1901) : 114. |