1 No d'identification : 23954 Fonds : Sidérurgie
  Information documentaire
(Résumé) Dans le contrat qu'elles ont obtenu avec le Grand Tronc,
les forges Radnor ont éprouvé certaines difficultés à produire
des roues de la qualité désirée. Le journaliste précise que
(citation) "la science de la fabrication de ces roues est toute
de pratique, et ce n'est pas souvent du premier coup, que leur façon est
irréprochables, et présente toutes les garanties de force et de
durée, si nécessaires pour les besoins auquel elles sont
destinées."
(Resumé) Le problème rencontre était que certaines roues
"après huit à dix jours de cuite" présentaient des interstices et
des fendilles. Après plusieurs essais, on découvrit que ce vice
résidait dans le refroidissement trop précipite de la roue qui
était exposée à l'air presqu'au sortir du moule. La solution
retenue fut de laisser refroidir les roues dans des fosses de 12
à 15 jours. Dans ces fosses, la roue est recouverte de sable
pour que le refroidissement se fasse lentement.

Référence
L’Ère Nouvelle, 1 (5 novembre 1855).

2 No d'identification : 24283 Fonds : Sidérurgie
  Information documentaire
(Résumé) Pour les années 1810 à 1897, un tableau statistique
intitulé "Growth of the Pig Iron industry of the United States"
est présenté à la page 92.
Un autre tableau p. 93, intitulé "In 1897 the Quantities of Pig
Iron Made by the Different Fuels". (Citation) "The great advance
on the use of coke may be further stimulated by experiments which
indicate that bituminous coals not ordinarily classed as "coking"
can be made into satisfactory metaliurgical fuel, by carefully
investigating them and treating these coals in improved ovens".

Référence
John Birkenbine, «Commercial Progress as Influenced by the Development of the Pig Iron Industry», The Journal of the Federated Canadian Mining Institute (1898) : 92-93.

3 No d'identification : 24757 Fonds : Sidérurgie
  Information documentaire
(Intégral) Lachine, September 24th, 1892.
Geo. E. Drummond, Esq.,
Canada Iron Furnace Co., Ltd., Montreal.
Dear Sir,- Refering to last shipment of C.I.F. Three Rivers
Iron, I find it is still up to the mark, and superior to any
other brands which we receive.
The following is a practical test made from the pipe
cupola;
We ran short of C.I.F. and I vas obliged to use a mixture
composed of one-third "Carnbroe" No. 1, one-third M. and C. and
one-third Siemens No. 1. This gives very good results and bars
average 2,400 Ibs. Upon receipt of the C.I.F. Three Rivers iron I
used 25% securing an increase of strength to 2,700 Ibs. I then
increased the C.I.F. to 50% with the result of an increase to
3,300 Ibs. The C.I.F. used in this test vas No. 2 1/2.
I am pleased to say that in my experience in the
manufacture of car wheels and castings I have not found any iron
to compare with the C.I.F.
(Signed.) D.H. Gilbert, Supt. Montreal Car Wheel
Co. and Drummond, McCall., Pipe Foundry
Co.

Référence
Canada Iron Furnace C.Ltd , International Mining Convention of 1893 to Radnor Forge, Montréal, The Canada Iron Furnace Company, 25 février 1893 : 21.

4 No d'identification : 24808 Fonds : Sidérurgie
  Information documentaire
(Intégral) "The Canadian Iron and Steel Co., of Montreal, at
Hochelaga, attempted to manufacture iron directly from the ore,
with an invention of Dr. George Duryees, of New York, and by
using petroleum as fuel. The experiments were continued about
twelve months. and iron ores from Hull, Baie St-Paul, Moisie sand
and bog ores were tried to limestone, clay and quartz as flux,
but although a small quantity of iron vas produced, the
experiments, after an expenditure of $70,000 or $80,000, were
stopped."

Référence
The Canadian Mining Iron and Steel Manual (1896) : 301.